De paragrafen

Paragraaf 4 Financiering

Voor de toetsing van het renterisico heeft de overheid twee instrumenten gedefinieerd, namelijk de kasgeldlimiet en de renterisiconorm.

Kasgeldlimiet per 1 januari 2025
De kasgeldlimiet geeft aan hoeveel de gemeente kort mag financieren. De toegestane kasgeldlimiet bedraagt 8,5 % van het begrotingstotaal van het lopende jaar naar de stand per 1 januari. De uitgaven in de programma's bedragen afgerond € 148.385.000 (exclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves). De kasgeldlimiet voor 2025 bedraagt dan € 12.613.000.

Renterisiconorm op de vaste schuld per 1 januari 2025
De renterisiconorm heeft als doel om het renterisico bij herfinanciering te beheersen. Het renterisico is het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen. De renterisiconorm houdt in, dat de jaarlijks verplichte aflossingen en renteherzieningen niet meer mogen bedragen dan 20% van het begrotingstotaal bij aanvang van het jaar.

Het renterisico op de vaste schuld blijft onder de renterisiconorm, zowel in 2025 als tijdens het hele meerjarenperspectief. Bij het opnemen van nieuwe langlopende geldleningen wordt in ieder geval met deze norm rekening gehouden, zodat deze ook in de toekomst niet overschreden wordt.

Op basis van de huidige inzichten is er, naast de in 2022 afgesloten geldlening van € 5 miljoen voor 2025, in 2025 nog een aanvullende geldlening nodig van € 10 miljoen. Door onvoorziene nieuwe investeringen kan het zijn dat er toch nog aanvullende financiering nodig is. De inschatting is dat in die situatie voor maximaal € 10 miljoen aan aanvullende financiering moet worden aangetrokken.

RENTERISICONORM EN RENTERISICO'S VAN DE VASTE SCHULD PER 01-01-2025

(Bedragen x € 1.000)

2025

2026

2027

2028

Renterisico op vaste schuld

budget

budget

budget

budget

1a. Renteherziening op vaste schuld o/g

0

0

0

0

1b. Renteherziening op vaste schuld u/g

0

0

0

0

  2. Netto renteherziening op vaste schuld (1a - 1b)

0

0

0

0

3a. Nieuw aangetrokken vaste schuld (o/g)

15.000

30.000

28.000

10.000

3b. Nieuw verstrekte lange leningen (u/g)

0

0

0

0

  4. Netto nieuw aangetrokken vaste schuld (3a - 3b)

15.000

30.000

28.000

10.000

  5. Betaalde aflossingen

2.636

2.881

12.391

2.636

  6. Herfinanciering (laagste van 4 en 5)

2.636

2.881

12.391

2.636

  7. Renterisico op vaste schuld (2 + 6)

2.636

2.881

12.391

2.636

Renterisiconorm

  8. Begrotingstotaal per 1 januari

148.385

145.591

146.028

149.514

  9. Het bij ministeriële regeling vastgestelde percentage

20%

20%

20%

20%

10. Renterisiconorm

29.677

29.118

29.206

29.903

Toets Renterisiconorm

10. Renterisiconorm

29.677

29.118

29.206

29.903

  7. Renterisico op vaste schuld

2.636

2.881

12.391

2.636

11. Ruimte(+) / Overschrijding(-) (10 - 7)

27.041

26.237

16.815

27.267

 

Liquiditeitenplanning
Voor de begroting 2025 vormt de liquiditeitenplanning van juni 2024 de basis voor de berekening van de verwachte financieringsbehoefte. Mocht, zoals hiervoor al genoemd, toch nog aanvullende financiering nodig zijn dan heeft het college hiermee mandaat voor maximaal € 10 miljoen.

LIQUIDITEITENPLANNING

                               (Bedragen x € 1.000)

2025

2026

2027

2028

Inkomsten

leningen

15.200

30.197

28.193

10.190

investeringen

791

0

0

0

grondexploitaties

1.115

1.028

1.028

6.010

overig operationeel

134.131

131.777

136.224

136.224

Totaal inkomsten

151.237

163.002

165.445

152.424

Uitgaven

leningen

4.453

4.722

15.510

6.143

investeringen

39.877

32.594

21.767

11.905

grondexploitaties

2.547

270

275

508

overig operationeel

125.049

123.367

126.695

126.695

Totaal uitgaven

171.926

160.953

164.247

145.251

Totale cashflows

-20.689

2.049

1.198

7.173

Saldo rekening courant

-9.008

-6.959

-5.761

1.412

Deze pagina is gebouwd op 10/02/2024 18:27:03 met de export van 10/02/2024 18:24:10